ETUSIVU | BLOGI | KARPPIRAPORTIT | MAFIA-UUTISET | JÄSENISTÖ | KONTAKTI | YLLÄPITÅ
Karppiraportit

Karppikausi 2012 avattu

Julkaistu 11.06.2012
Kuvia 9 kpl
Author: - Stickan

Kevät 2012 meni osaltani hieman poikkeavissa merkeissä. Maaliskuun alussa olin polven tähystyksessä ja siellä paljastuikin muiden vaurioiden lisäksi, että eturistisiteeni oli poikki. Uutta puukotusaikaa pukkasi toukokuun alkuun. Ehdin siinä välissä kalastamaan kevään siikoja ja meritaimenia suht mukavasti ja samalla valmistautumaan uuteen karppikesään.

Kesäkuun vaihteessa oli jalkani siinä kunnossa, että uskalsin lähteä rantaan odottamaan karpin räjähtävää starttia. Mukaani lähti Jari, joka paikan kuullessaan ei meinannut pysyä nahoissaan. Mäskäsin tonttia muutaman kerran ja kahdella viimeisellä syöttökerralla tein karppihavainnon. Ne loivat kummasti uskoa tulevaan. Matkaan varattiin reilusti tavaraa ja Jari joutuikin toimimaan suurimman tavaramäärän muulina. Ukko toi tavaroita hiljalleen leiriin ja minä jalka suorana purin varusteimamme. Keli oli kaunis ja teltta päätettiin pystyttää vasta onkien virittämisen jälkeen. Uusia tapseja onkiin ja sitä mukaa jorpakkoon pyyntiin.

Ensimmäinen ja toinen oli mulla jo vedessä. Kolmannen boilieta funtsailin ja Jari viritteli omiaan. Silloin lähti ekaksi virittämäni! Pääsin alkumetreihin heti mukaan ja aloitin väännön kalan kanssa. En muista milloin olisi viimeksi ollut näin nopeasti tullut ensimmöinen kalakontakti? Kalle teki temppujaan parhaansa mukaan, mutta sain sen väännettyä hiljalleen rantaa kohden. Ensimmäinen haaviaminen jäi yrityksen asteelle, kun kala painoi uutta spurttia pois rannasta. Kohta kuitenkin oli uuden yrityksen aika. Alkoi olemaan kalalla selkeästi voimat vähissä lähes vartin vääntämisen jäljiltä. Samalla lähti toinen pyynnissä ollut vapani! Nyt olimme kunnon tilanteessa. Sain uitettua kalan Jarin hollille ja haavi heilahti. Häläri ujelsi vieressä yhtä kyytiä. Ei, kun uuden kimppuun. Jari laitteli ekaa kalaa sumppusäkkiin samalla, kun minä väänsin toista. Tilanne oli suorastaan herkullinen, vaikka nämäkin kalat saisivat vapautensa heti kuvaamisen jälkeen. Kohta heilahti taas haavi ja upea kala lepäsi punnituspussissa, vapautusmatto sen alla kalaa suojaamassa, sen omalta painoltaan. Kerrassaan upea kauden aloitus meillä. Mujunenhan oli vaimonsa kanssa kauden jo aloittanut huimissa merkeissä, mutta niistä saa Kimmo ja Maarit kertoa omassa rapsassaan. Karppimafia oli liekeissä!

Fotojen jälkeen kalat laskettiin takaisin hoivaamaan järvensä pohjia ja meidän oli sopiva hetki ottaa oluet otusten kunniaksi. Saimme vihdoin leirin pystyyn ja kaikki onget veteen. Mitäköhän tämä reissu vielä tarjoasi, kun aloitus oli tälläinen? Grilli lämpeni ja vatsat saivat herkkumättöjä taas. Eikä aikaakaan, kun molemmat vetäytyi telttaan ruokalevolle, joka kestikin aamuun... Aamulla herätys tulikin tasan 12-tuntia ensimmäisen kalan lähdöstä. Häläri ujelsi ja sukelsin tottuneesti teltasta ulos, ehkä hieman kompuroiden, kun en siinä tilanteessa muistanut tönkköä jalkaani. Vapaan kiinni ja huutelin Jaria avuksi, joka hieman unisena saapuikin teltasta pihalle. Perheellinen mies oli selvästikin ollut unen tarpeessa. Kalle antautui kovan väännön päätteksi ja kala saatettiin samantien omaan elementtiinsä, koska valoakin riitti kuvaukseen.

Uutta tapahtumaa ei tällä kertaa perään kuulunutkaan, mikä on sinällään ihan normaalia. Uni vain ei enään maistunut samalla lailla... Jossain vaiheessa häläri piippaili yksittäisesti hetken aikaa ja kävin tekemässä testinykäisyn. Kala kiinni, mutta laiskanoloinen. Ihemissäni kelasin kalaa kohti rantaa ja havaitsin sen lahnaksi. Kala oli luultavasti kudun uuvuttama? Vatsa aivan tyhjänä ja voimat jääneet rantakaislikon lemmenleikkeihin. Punnitsimme kalan ja laskimme sen kasvamaan ja keräämään voimaan. Painoa tällä lahnalla oli komeat 3,18kg, joka pamautti mut suoraan uudelle kiloluvulle lahnarekordissani.

Grillailua, löhöilyä ja radion kuuntelua. Säätiedotus ei kertonut hyvää. Sateita ja kovaa tuulta luvassa. Menisi teltassa istumiseksi loppureissu. Sattumalahnaa miettiessä sade alkoi ropisemaan teltan kattoon ja vaivutti äänellään ukot untenmaille. Jossain vaiheessa sadekin piti taukoa ja pääsimme ulos valmistamaan illallista. Poron sisäfilettä pekoniin käärittynä päätyi grilliin ja lisukkeet luonnollisesti asianmukaiset. Jo kohta taas tuuli yltyi ja sade alkoi huuhtomaan ennätyksellisiä siitepölymääriä...

Ilta himmeni ja radio viihdytti onkijoita. Syötit oli vaihdettu tuoreisiin ja tontille mäskättiin hieman boilareita. Että pitikin sattua näin huono keli meille. Edellisenä viikonloppuna olisimme nauttineet helteisestä kesäkelistä. Nyt jouduimme kaivelemaan nallepukuja repuista ja kökkimään teltassa, joka sinällään on tilava ja viihtyisä.

Ukot olivat taas ties monennenko kerran torkkumassa, kun hälärin kimeä ääni meidät herätti. Nyt lähti Jarikin vauhdilla teltasta. Sade oli onneksemme hieman himmannut juuri nyt ja saimme kokea tämän kalan kanssa mahtavaa taistelua suht kuivana. Aikansa väännettyä tämäkin kalle alkoi olla kypsä haaviin. Hups ja siitä suoraan matolle. Kaivelin kameran teltasta ja Jari irroitti boilieta kalan alahuulesta. Fotot ja takaisin kasvamaan. Kaatonaukku ja takaisin pötkölleen. Sadekin teki uutta tuloaan. Hetken höpistyämme molemmat kuorsasivat hiljalleen, sateen ropistessa teltankattoon rauhoittavaa ääntään.

Aika eteni ja keli jatkoi perseilyään. Aina sateen sallitessa painuimme ulos valmistamaan sapuskaa, jossa etenkin Jari on aivan spesialisoitunut. En muista kenenkään suhtautuneen retkimurkinan valmistamiseen yhtä innolla.

Sunnuntaiaamuna heräsin klo 0445 ja aivan pökkelönä. En oluen lipittämisestä, vaan tajuttomasta nukkumisen määrästä. Oli pakko kurkata puhelimesta, että mikä päivä oli ylipäätänsä kyseessä. Rytmit olivat totaalisen sekaisin. Aamusta aloimme pakkaamaan hyvissä ajoin varusteitamme ja ennätyksellisen aikaisin olimme jo sadetihkun saattamina kotimatkalla. Jumalauta, mikä aloitus meidän onkikauteen tuumasimme molemmat. Matkalla Jarikin sai ensimmäisen kahvinsa aikoihin. Tästä se kausi alkaisi ja rytinällä...