ETUSIVU | BLOGI | KARPPIRAPORTIT | MAFIA-UUTISET | JÄSENISTÖ | KONTAKTI | YLLÄPITÅ
Karppiraportit

Irtokarkkeja, jätskiä ja pillimehua 2010

Julkaistu 02.07.2010
Kuvia 9 kpl
Author: - Stickan

Enpä olisi taannoin uskonut, että kalareissun kauppareissulla tulisi ostoskoriin moisia tykötarpeita. Kassahihnalle noita edm. juttuja nostaessa tajusin olevani matkalla jonnekin, missä en aiemmin ollut piipahtanut. Nimittäin kalareissulla pienen kalamiehenalun kanssa. Koko hommahan sai alkunsa, kun Karppimafiaa pyydettiin apuun pienessä lampiprojektissa, jossa tarkoituksena olisi luoda kaupallinen ”privat-tyyppinen” onkikohde. Tuolla lammella tuli kerran jo aiemmin vierailtua kalastuksen merkeissä hirvittävän kesämyrskyn aikana. Silloin ei karpit olleet kovinkaan yhteistyökykyisiä, mutta yksi pienehkö ja sitäkin nätimpi peilikarppi sai kunnian tulla kuvatuksi.

Nyt olin sitten matkalla samalle apajalle Tiinan veljenpojan Matiaksen (8v.) kanssa. Kalastuksesta palavasti innostunut Matias oli jo pitkään toivonut kimppareissua ja nyt se oli tapahtuva. Matkalla keskustelimme niitä näitä ja pojasta aisti jännityksen. Kalareissumme oli ensimmäinen yön yli kalakeikka pojan elämässä ja ensimmäinen kahdestaan. Edelliset yhteiset kalastuskokemuksemme rajoittuivat mökkijärvelle hauentumppien soutuun ja Weke-katiskan mäskäämiseen, joka aiheutti katiskassa ennätyssaaliit. Nyt oli eri ääni kellossa, sillä oltiin menossa kimpassa tositoimiin, karppiongelle!

Perille päästiin viimeinkin ja oli kamojen purku autosta. Kalamiehenalku tempoi kalustoa kovalla tahdilla kodan äärelle. Polte taisi nousta melkoisesti? Paarmojen kiusatessa meitä saimme kaluston valmiiksi pyyntiin. Matias pilkkoi boiliepyöryköitä pihdeillä ja niitä sitten kirjolohipellettien kera pva-sukkaan ja eikun rojut pyyntiin! Paikalle saapuneet Harri ja Pekka tarjoilivat vastasavustettua kirjolohta ja sitä rääppiessämme vaihdeltiin kalajuttuja puolin ja toisin. Jossain vaiheessa vanha ketunjahtaaja Jenikin saapui tontille ja omaa koiraansa ikävöivä Matias löysi oivan onkikaverin.

Ilta saapui väkisinkin ja Matias odotteli kovasti sitä hälärin piippausta, jota olimme hieman testailleet. Kovan helteen vallitessa oli kuitenkin todennäköistä, että mahdolliset tapahtumat ajoittuisivat yön pimeille hetkille? Pekka ja Harri poistuivat koteihinsa ja me Matiaksen kanssa paineltiin yöpuulle kotaan.

Alkuun hieman huidottiin hyttysiä, mutta lopulta sai uni kalamiehistä otteen. Klo 0415 heräsin siihen kaipaamaani ääneen! Matias kuorsasi omalla lavitsallaan ja ensireaktioni oli saada kalamiehenalku ylös ja pukeisiin. Lähes salamana olimme rannassa ja Matias kiinni vapaan. Kotvasen kuluttua kopaisen haavin karpin alle. Matias siirtyi harvojen Suomalaisten kalamiesten joukkoon, karpinonkijana!

Kuvaukset menivät ensimmäisen karpin kohdalla hieman reisille, kun kaverina oli sen verran kokematon kaveri. Tärkein kuitenkin onnistui, eli karpin takaisin lasku. Matias (8v.) oli kalaruokien suurena ystävänä täysin ymmärtänyt kyseisen kalastuskulttuurin ja kyseinen karppi sai jatkaa kasvuaan. Noin ½-tuntia myöhemmin olimme jälleen kodassa pötköllämme ja uni alkoi taas tehdä tuloaan. Häläri piippasi pari kertaa, mutta kunnon lähtöä ei kuulunut. Painoimme päämme entistä tiukempaa vasten tyynyjä...

Aamu alkoi isäntämme Harrin saapuessa paikalle. Ulos päästyämme huomasimme laitavavan siiman siirtyneen vasemmalle. Matias taas puikkoihin ja kas, jo alkoi kevyt jumputus vavan päässä! Karppi keljuili vastaan, mutta kalustomme raskaus ja ennen kaikkea Matiaksen kokemus antoi meille mahdollisuuden koukata haaviin reissumme toinen karppi.

Nyt menikin homma jo, kuin vanhalta tekijältä. Pönötykset, käsittely ja vapautus sujui, kuin tanssi vanhalta Åkelta. Uusi karpinonkijanalku oli saanut kipinän! Aikamme alkoi kuitenkin käydä vähiin, jotenka kamat takaisin autoon ja jäähyväiset karppilammelle oli edessä. Lähtiessä kävimme vielä ruokkimassa Harrin kirjolohia.

Kotimatka alkoi hieman haikeissa merkeissä. Leikki loppui liian lyhyeen. Kävimme kuitenkin vielä köpöttelemässä emokalalammen rannalla ja näimme karppien aiheuttamia kuplia nousevan pohjasta. Niistä innostuneena Matias suunnittelikin jo seuraavaa karppireissua, joka kestäisi kaksi yötä ja majoitus olisi teltassa...