ETUSIVU | BLOGI | KARPPIRAPORTIT | MAFIA-UUTISET | JÄSENISTÖ | KONTAKTI | YLLÄPITÅ
Mafia-uutiset

Möhkölandiassa 2009

Julkaistu 02.10.2010
Kuvia 9 kpl
Author: - Stickan / Karppimafia

Loppukesästä tuli aika, jolloin Tiinalla oli viimeinen lomaviikko ja mulla pari viikkoa vapaata kanssa. Pakattiin koko lauma meidän limusiiniin ja otettiin suunnaksi Pohjois-Karjala. Tarkempana osoitteenamme oli Möhkölandia. Siis Möhkön ja Merjan tilukset, siellä jossain. Siellä minne saa ajaa täältä rannikolta monta tuntia...

Reissuun oli sovittuna muutamia "turistikohteita", kuten mm. Ruunaankosket, jotka kävimme katsastamassa. Nätti paikka, kuin mikä! Sääli vaan, että niinkin nätti paikka pidetään kirjolohibordellina. Alueen roskaisuus kieli myös tuosta ihmisten hölmöilystä. Kumma, ettei edes niitä tyhjiä olutpurkkeja saada kannettua pois jokivarresta? Lieksassa pysähdyttiin paluumatkalla ja ostosten laatu kertoi, että Möhkön uuden veneen neitsytmatka oli jo lähellä.

Möhkölandiassa vielä koneen huoltoa ja pieniä valmisteluita ja hiljalleen olimme valmiina vesille. Vaihtoehtoina oli uistelu, tai jigaus / pilkkiminen. Paatista uupui vielä targakaari ja takilat, jotenka otimme vain yhdet vavat mieheen ja sitäkin reilummin eväitä mukaan. Igloo-boksin olutvetoisuus taisi olla 54 purkkia ja hyvin piteli kylmänä. Vesille päästyämme saimme huomata, että Heterologianlaitoksen iloiset veijarit olivat taas suorittaneet sääennustuksen arpomalla. Keli oli kaikkea muuta, kuin mitä nuo pinkkeihin paitoihin pukeutuvat viiksekkäät kaverit olivat kansalle luvanneet. Pipoa syvemmälle päähän ja ulapalle, kohti järvellä sijaitsevaa tukikohtaamme.

Eka ilta meni verkkohelvettiä äimistellessä ja muutamaa suojanpuolta hieman kalastelimmekkin. Suojanpuolella oli hyvä olla, sillä aurinko paistoi ja vene lilli paikoillaan. Siinä oli myös mukava nauttia kylmiä juomia. Kuten kaikki tiedämme, niin juomien huvetessa, iskee nälkä. Sapuskapuoli meillä oli viimeisen päälle hyvällä mallilla ja päätimme nostaa ankkurin ja painua kalamajalle grillailemaan. Matkalla Möhkö näytti taannoin aluella piipahtaneen trombin aikaansaannosta. Siinä oli käynyt melkoinen myräkkä...

Ranta oli todella upea. Kristallinkirkasta vettä, hienoa hiekkaa, paskahuussi, nuotiopaikka ja kalamaja. Täydellinen leiripaikka, eikä ketään muita koko saaressa! Tulentekoon, olutta kitusiin ja sapuskaa ukoille. Möhkö toimi pääkokkina ja nuo eväät muistetaan vielä pitkään.

Yö meni lavitsoilla nukkuen ja aamusta oli aika lähteä kalaan. Keli vaan oli täysin toista mieltä. Tuuli ujelsi niin maan perusteellisesti ja taas oli aika luovia verkkohelvettien läpi jonnekkin suojaisammille vesille. Pidettiin taktiikkapalaveri ja päätettiin lähteä vastatuuleen, kohti pohjoista. Matkaa oli, mutta Vatorilla sekin taittui. Möhkö ajoi ja minä nautiskelin eväsjuomia. Melko leppoisaa, vaikka keli oli, mitä oli... Lopulta saavuimme Möhkön "kotivesille" ja aloitimme itse kalastuksen. Möhkö turvautui vakioaseeseensa, eli tasuriin ja minä linkosin jigiä menemään. Ei mennyt, kuin tovi ja isäntä alkoi vedellä kuhia kyytiin. Pyrstön vaihto seurasi moisesta ja omalle kohdallenikin alkoi osumaan kalaa. Kuhakanta järven pohjoispäässä oli kuulemma vahva ja siltä se tosiaan näytti. Kaloja nousi tasaiseen tahtiin ja lopulta oli aika lopettaa leikki ja lähteä rantaan.

Retkemme oli onnistunut. Vene pelasi, kuten oli odotettu ja kalaa saatiin. Seuraavalla kerralla täytyy lähteä oikein itse toteamaan, että mitallisen taimenen, tai lohen eteen saa tehdä paljon töitä. Sääli, sillä tälläkin järvellä olisi mahdollisuus olla Vänernin ja Vätternin kaltainen kala-aitta, joka tarjoaisi muutakin kuin sitä Suomalaista silppua. Kaiken kruunaisi vielä se, että täällä olisi kaloilla jopa mahdollisuus lisääntyä. Noiden kahden päivän aikana näin enemmän rättejä vedessä, kuin mitä olen kaikilla Ruotsiin ja Ahvenanmaalle tekemilläni reissuilla yhteensä...